5 tips voor meer bezieling en motivatie en minder stress

Het komt vaak voor dat mensen die stressklachten ervaren zijn vaak al langere tijd (onvoldoende) bezig zijn met hun bezieling of met wat hen motiveert en inspireert. In dit artikel geef ik 5 tips voor meer bezieling en motivatie en minder stress.

Maar laten we beginnen bij het begin. Wanneer heeft het leven zin? Een hele grote filosofische vraag.

Voor ieder persoon is dat natuurlijk anders. De een vindt walvissen redden nuttig en de ander vindt het van levensgroot belang om zo snel mogelijk carrière te maken.

Het is duidelijk dat bezieling hebben voor een ‘groter doel’ in je leven, motiveert en inspireert. Het ontbreken van zingeving in het leven kan, zoals eerder gezegd, leiden tot stressklachten. Sneller dan je misschien zou denken.

Je weet dat je vanuit bezieling leeft als je de volgende indicatoren opmerkt:

  1. Je voelt veel blijheid. Blijheid is een natuurlijke toestand van het leven. Ontspan en vorm een glimlach aan de binnenkant van je mond. Je zult merken dat je stemming direct verandert.
  2. Je neemt volledige verantwoordelijkheid voor je leven. Je blijft weg uit de slachtoffer rol. Als jou iets in je leven overkomt dan ga je niet bij de pakken neerzitten. Je bent niet verantwoordelijk voor wat er met je gebeurt, maar wel hoe je er mee omgaat.
  3. Je leven verloopt moeiteloos. Je bent in een flow en alles lijkt vanzelf te gaan. Dit komt omdat je vanuit je hart handelt en dan verdwijnt de tijd.

Maar hoe kom je er achter wat ‘zin heeft’ in jouw leven?

Veel carrière switchers hoor je zeggen ‘ik wil iets nuttigs of zinvols gaan doen als ik mijn volgende carrière stap maak’. Vervolgens is het moeilijk om te omschrijven welke dingen zin geven aan het leven. Hoe kom je hier nu voor jezelf achter?
In dit artikel een aantal tips die je op weg helpen een zinvol(ler) leven te leiden.

1. Weet welke waarden je hebt

Wat je belangrijk vindt in het leven hangt sterk af van de waarden die je hebt. Waarden zijn belangrijker dan doelen in het leven, omdat ze een blauwdruk zijn voor ‘wie je bent’. Veelvoorkomende waarden zijn:

  • Betekenis
  • Vrijheid en onafhankelijkheid
  • Zelfverwezenlijking
  • Verbinding en participatie
  • Erkenning

2. Ontdek je passie(s)

Wat zou je het liefst je hele leven willen doen zonder dat je ervoor betaald hoeft te krijgen? Waarvan krijg je veel energie en waardoor vergeet je de tijd volledig als je het aan het doen bent? Ga eens terug naar de tijd dat je een kind was en waar je vroeger van droomde. Wellicht zit hier een oude passie verscholen die je nieuw leven in kunt blazen.

3. Bepaal welke doelen je hebt

Denk eens na over wat je al je hele leven hebt willen doen, maar steeds uitstelt. Zijn er doelen die je nog wilt behalen op korte termijn? Of misschien wel op lange termijn. Zoals eerder gezegd, met bezieling werken aan een doel zorgt voor inspiratie en motivatie. Het draagt bij aan zingeving in het leven.

4. Wees bewust waar je energie van krijgt

Er zijn dingen die je energie kosten en er zijn dingen die je juist energie geven. Probeer helder te krijgen waar je veel energie van krijgt. Dit kun je bijvoorbeeld doen om eens een logboek van je dagelijkse activiteiten bij te houden . Focus je op de ‘energie boosters’ en probeer daar steeds meer van te doen.

5. Vind je droombaan

Je besteedt een groot gedeelte van je leven op je werk. Dan kun je maar beter een baan hebben waar je je lekker bij voelt en gemotiveerd van wordt èn blijft. Als je het gevoel hebt dat je op je werk niet meer op de juiste plek zit en eigenlijk iets anders wilt, ga dan bovenstaande tips na en bepaal welke aspecten ervoor kunnen zorgen dat je een baan vindt die bij jouw waarden, passies, dromen en doelen past, je energie geeft en bijdraagt aan meer zingeving in je leven.

Wat geeft jouw leven zin? Waar sta jij elke ochtend stralend voor op? Ik ben benieuwd. Laat een reactie achter.

Bron: Roberto Guttierez (www.conciencia-coaching.nl)